عمرو أديب: موظفين الحكومة شغالين في عزبة وميغة.. و«عندي ظروف» اختراع مصري

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

انتقد الإعلامي عمرو أديب، سلوكيات بعض الموظفين الحكوميين لا سيما الذين يطالبون بزيادة المرتبات دون أن يكون لهم جهد حقيقي.

وقال خلال برنامجه «الحكاية» عبر شاشة «mbc مصر»، مساء الأحد: «مفيش حد في البلد يقدر يرفد موظف حكومي»، مشيرا إلى أن الموظف إذا تمت معاقبته يتحدث البعض عن دوافع إنسانية.

وأشار إلى جملة يتحجج بها الكثير من المتغيبين عن العمل وهي «عندي ظروف»، ووصفها بأنها جملة اخترعها المصريون ولا يوجد ترجمة لها.

وتابع: «العامل في القطاع الخاص بيتهم بالظروف مش بيقول عندي ظروف».

ولفت إلى أن مصر هي الدولة الوحيدة على مستوى العالم التي يسأل فيها وزير عن النظافة رغم إن دوره هو وضع السياسات والخطط.

وانتقد سلوكيات بعض الموظفين قائلا: «أنا لغاية النهاردة بشوف الموظفين بيروحوا يفطروا على مكاتبهم.. فطار يفضل ماسك في جدران المكان لساعات طويلة.. وتسأل عن أي موظف يقولك عنده ظروف ولا في الحمام».

وقال: «كل شوية الموظف يشتكي من ضعف المرتبات لكن هل إنت بتشتغل على أد الفلوس دي».

وأضاف متحدثا عن هؤلاء الموظفين: «إنت اشتغلت هنا ليه ما القطاع الخاص مشغل 75% من البلد.. لكن دول بيجروا وراء التعيين الحكومي علشان داخلين عزبة وميغة».

وتحدث أديب عن مؤسسات يعرفها جيدا، قال عنها: «فيه مؤسسات فيها موظفين مش بيروحوا ولو راحوا مش بيشتغلوا ولو اشتغلوا مش بينتجوا وفي الآخر نقول المصنع ضاع ليه».

وروى أديب موقفا شخصيا بالقول: «أنا دخلت مصنع صديق ليا فيه عمالة أجنية .. العامل مش بيرفع عينه من على الماكينة .. الوضع ده بيفضل طول مدة الوردية ».

0 تعليق