عمرو أديب: هو فيه سوق سوداء في الدولار بعد ما وصل 24 جنيه؟

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

الموجز   

أكد الإعلامي عمرو أديب توافر السلع في الأسواق بشكل جيد، متابعاً: "اللي مش هتلاقيه من سلع موجود في حتة تانية او موجود نوع تاني".

وخلال تقديم برنامجه "الحكاية" المذاع عبر فضائية "ام بي سي مصر" مساء الإثنين، تساءل أديب: "هل هناك سوق سوداء بعد ما وصل الدولار 24 جنيه؟.. الإجابة نعم".

وأضاف الإعلامي: "أصحاب السوق السوداء عارفين أن في ناس محتاجة الدولار ومش لاقيه ويستغل هذا الأمر، لكن الخوف اننا نرجع تاني ونجري وراء سعر الدولار، لأن هذه معركة شيطانية".

وأتابع: "حصل من نصف ساعة في أكبر دولة في العالم الرئيس بايدن من 45 دقيقة بعث تهديدا واضح لشركات الطاقة قالهم إذا لم تخفضوا أسعار البترول وبتزود ضخ البترول انا هزود الضرائب عليكم وعلى ارابحكم، بالفعل هذا ما حدث في بلد السوق الحر".

وواصل عمرو أديب: "احنا نعيش في حالة حرب وربنا يقدر المسئولين في البنوك على تدبير الدولار، ولو الدولار طلع نزل بأي شكل أسعار السلع هتتاثر بالتدبير".

وأكمل: "لا اناشد الروح الوطنية لأصحاب السوق السوداء ولا أقولهم خافوا ربنا.. لكن كل واحد اليومين دول شغال لمصلحة في مصر والعالم كله، واللي كسبوا فلوس من الأزمات هما تجار الحرب، أرجوكم سيبونا نعيش وناكل عيش وندبر الدنيا، لكن هقعد اجري وراءك لا ماينفعش ودا رائي".

أخبار ذات صلة

0 تعليق